MiMaVe.Design.Photo -web©

Loading...

Groove

Webdesigndroid image/svg+xml Webdesigndroid MiMaVe.design.photo All rights reserved

Kuva kuukaudessa Lyhyt syväterävyys

Tervehdyksien tervehdys taasen. Tällä kertaa kuvakuukaudellaan valokuvausteknisella aiheella syväterävyys, tai erityisesti lyhyt sellainen, eli tällä saadaan suttua muualle jee…

kikkailu, focus, bokeh, valo, pallo

Lisää kuvia ja höpinää artikkelissa…

Elikkästä elokuun 2020 kuva kuukaudessa aiheena on siis lyhyt syväterävyys. Tämä tarkoittaa periaatteessa sitä, että vain pieni osa kuvasta on tarkka. En ite oo valokuvauksen puolella hirvee lyhyen syväterävyyden fani. Se on pahimmillaan vaan pikaoikotie kuvaan, kun ei käytä riittävästi aikaa ja energiaa kompositioon, taustan valintaan yms. Eli mielestäni taustasumennus on monesti vain räpsitty kuva ja sellainen kuva, jota äkkiä vilkaistaan kun kohde on siinä heti nenän edessä, eli metodi toimii, jos halutaan kuva jostakin, eikä liikaa muita häiritseviä tekijöitä…

No tää nyt oli aika rankka yleistys, mutta ei olis ensimmäinen kerta kun käytän tällasia retorisia keinoja, eli vähän sarkasmia kehiin. Mutta oon oikeasti sitä mieltä, että se on tavallaan valokuvauksen puolella usein vain pikaruoka-autokaista… No kyllähän sen hampparin, olkoon lihaa tai vegee, voi tehdä ihan kunnollaki, eikö? No joo sitä epäterävyyttä voi siis käyttää myös esteettisenä efektinä, silloin sun on vähän funtsittava kuinka ja mitä bokeh ja sumennus tekee sille taustalle, tai etualalle, jotta siitä saa kaiken irti. Minulle myös sumennus on yhtä tärkeä kuin itse tarkka-alue. Oon tätä funtsinut vähän enemmän tässä kun olen videopuolta väsännyt kasvavassa määrin. Videossa tämä sumennus, merkityksessä informaation suttaaminen, voi olla usein jopa välttämätöntä, koska liikkuvassa kuvassa voi informaatiota olla aivan liikaa, mutta valokuvauksessa, jossa valokuvaa pitäisi oikeasti voida katsoa jonkin aikaa voi sumennus olla kyseenalainen, jos sitä ei sitten käytä juuri “taiteellisena” keinona, eikä vain kuvan pikaruoka-asteen kasvattamiseen. Kyllähän videossakin voi tätä sumennusta käyttää esteettisen keinona, mutta tämä vaatii jo sitten siis todella taitavan kuvaajan tai ohjaajan, joka hallitsee liikkeen ja jolla on silmää… Maailmalta löytyy vaikka millä mitalla lyhyen syväterävyyden videota, mutta esteettinen laatu on sitten taas aivan eri kysymys. Eli tällainen paasaus tällä kertaa, funtsikaapa siis aihetta hetki, funtsimisen ja paasaamisen päämäärähänännänänän on päästä kohti kauniimpaa ja aina pikkasen parempaa…

Miten sitten se syväterävyyskikkailu onnistuu: Lyhyen siitä saa suurella aukolla, tai jos mennään linssin mm:ssä sinne laajakulman päähän tarvitaan suuuuren suurenmoinen aukko, mutta jos mennään taas telen päähän niin isompikin aukko riittää, tai ainakin näin siis periaatteessa, kameran kennon kokokin tekee sitten osansa ja myös se mihin tarkennetaan, esim. makroilu etc. On tietenkin tilttiobjektiiveja, eli objektiivi taittuu/liikkuu (esim. ns. “pienoismalli videoilla”) ja tietenkin nykypäivän puolisoftasumennushärpäkkeet ovat juuri niitä hienoja pikaruokakuvia varten sitten… Ja sitten linssit, niissä on oikeesti isoja eroja minkälaista suttua ne tekee ja minkälaisia “saippuakuplia” sinne muodostuu, tää on ihan älytön hifistelykeskustelu sit: Pistäkää, vaikka tubeen haku “best bokeh lens” tai jotain vastaavaan niin 🤪…

Näissä kuvissa lyhyt syväterävyys on saatu aikaan joissakin telen päällä pienemmillä aukoilla, mut siis linssin suurin tai aika lähellä sitä ainaki. Ja osassa on käytetty kohtuu iso aukkosta ja jopa boosteria, eli saadaan jopa vähän lisää vielä linssistä irti pieni kennoisempaan kameraan, tästä boosterijutusta tulee varmaan joskus vielä lisää… Mut olkaapi hyvät, eli sumennus on osa kuvaa eikä vaan tapa “piilottaa” jotain…


Mielestäni, jos lyhyttä syväterävyyttä käyttää, on kunnon kuvassa myös suttu, sumennus ja bokeh esteettisesti harkittua, jotta siitä tulee jotain muuta kuin vain pikaruokaa. Tietenkin joskus suurta tai pientä aukkoa tarvitaan ihan vain valaistusolosuhteiden takia, mutta tämä on sitten taas ihan eri tarina ja ehkä menee taas enemmän sinne, että kuvataan jotain kohdetta eikä luoda valokuvaa… 🤓 Hyvä esimerkki sumennuksen käytöstä on kolme pallukkakuvaa, eli periaatteessa “sama kuva”, mutta bokehia, ympäristöä ja sumennusta on hyödynnetty aika erilailla…

Uudella kertaa taas uudet kujeet, suttaa sinäkin siis vähän, mutta muista myös, että itse suttu on osa kuvaa…

Thematics